Sidor

torsdag 17 november 2011

Jordgubbssylt

Det kanske är lite konstigt att längta lite till svenska jordgubbar med mjölk i november när man samtidigt känner för att adventspynta (min stjärna är redan uppe). Men i somras fick jag inte min årliga dos av dessa röda bär, det blev några stycken men när jag kom till Frankrike var säsongen redan över där. Den som har tur och har kvar jordgubbar i frysen kan ju skatta sig lycklig, annars funkar det nästan lika bra med köpebär till den här jordgubbssylten.


Receptet är nog så enkelt det kan bli, jordgubbar och socker. Bara att tina jordgubbarna, slänga i dem i en gryta och hälla på lite socker. Jag tog syltsocker, men vanligt socker funkar lika bra om man inte gör så mycket. Hållbarheten blir inte jättelång, men det här äter man upp väldigt kvickt ändå. Passar utmärkt i yoggin, på pannkakorna eller till ostkaka!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...