Sidor

tisdag 22 november 2011

Julkrans

Åhå, nu börjar det verkligen dra ihop sig till advent och jul! Det ska bli så mysigt med alla förberedelser och mys. Hade ju dock kunnat vara lite kallare och några snöflingor hade jag inte protesterat mot... Men man kan ju börja det hela med en liten dörrkrans. Jag ursäktar de kassa bilderna, det är hopplöst att ta bra bilder när det blir mörkt så tidigt, särskilt med min kamera som börjar sjunga på sista versen.





Stommen gjorde jag av en hoprullad tidning som formas till en ring. Sedan lindade jag tidningspapper runt ringen för lite mer stadga och rundare form.


Om kransen ska hänga ute så behövs det lite plast också. Antingen kan man linda ituklippta plastpåsar eller plastfolie. Snurra på lite extra i de partierna som behöver bli runda.


Sedan ska det hela kläs med mossa! Pussla ihop mossbitarna på stommen och vira fast. Man kan förstås ha riktig blomsterbindartråd men grön sytråd och sedan lite ståltråd funkade utmärkt. Om kransen bara ska hänga på dörren så behöver inte baksidan täckas.



Nu kommer det roliga! Dekorationen förstås! Ett rött band passar ju utmärkt förstås Sedan kan man ju ta lite vad man vill att trycka dit på sin krans. Jag tog några kanelstänger och torkade apelsiner. Känns ju juligt och luktar gott! Annars kan man ju ta en promenad i skogen och hitta lite kottar, fina grenar eller bär. Inte så pjåkigt för att var första kransen.
Upp med den på dörren och låt julmyset komma in!

4 kommentarer:

Ann-Sofi sa...

Oj vilken fin krans! Ja, visst vill vi ha en liten snöflinga nu till första advent! Det blir lite lättare att komma i stämning då:)

Vardaxlyx sa...

Vilken fin krans du har gjort!
Önskar dig en trevlig dag!

Kjersti sa...

Superfin adventskrans du knåpade ihop! Trevlig helg!

Emma Prené sa...

Tack alla :) Det var verkligen kul och itne så svårt som jag trodde, även om det var mossa i hela lägenheten sen :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...