Sidor

söndag 27 november 2011

Pepparkaksfudge

Igårkväll var jag bjuden på Thanksgiving, några dagar försent förstås, men lika mysigt för det!Så gott det var, jag har aldrig ätit Thanksgivingmat innan, men eftersom min kära vän Alexandra har bott i Usa ett tag så bjöd hon in till denna kväll. Så efter att vi hade tryckt i oss sötpotatis, stuffing, tranbärssås, kyckling och brysselkål så var det efterätt med äppelpaj, pumpapaj, cookies, jordnötter, marshmallows och fudge. Just fudgen stor jag för, pepparkakskryddad förstås.


Det var inte många kvar i burken sedan, ett bra tecken!
Först kokar man samman 50 gram smör, 1 dl ljus sirap, 3 dl socker och 3 dl grädde. Här hade jag i ungefär 2 tsk pepparkakskrydda med. När man kan göra kulprovet så lägger man i 100 gram choklad och sedan hälla upp det i en form och låta stelna. Passar ju utmärkt till dagens adventsmys också!

4 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Fudge som är såå gott. Själv gjorde jag polkafudge igår och familjen jublade =)
Önskar dig en trevlig första advent!
kram

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

du, den var helt fantastisk! Typ höjdpunkten på thanksgivingbordet ;) Yum, yum, yum! Kul att ni kom allihop, det var trevligt <3

Eleonore sa...

Mums va gott, kul att det blev så populärt med!
sv: Ja crêpes borde finnas mer här i sverige :D

Amy's piece of cake sa...

Låter riktigt smarrigt, mums! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...